بررسی الگوریتم اینستاگرام در سال 2023 وراه حل موفق شدن یک پست برای دیده شدن و ورود به اکسپلورر
الگوریتمهای اینستاگرام هم مانند هر چیز دیگری در جهان هستی ،مدام در حال تغییر هستند ! این الگوریتمها هرلحظه تغییر میکنند و این تغییرات ممکن است برای عدهای خوشایند باشند و برای عدهای ایجاد دردسر کنند !
چرا تغییرات الگوریتم اینستاگرام ممکن است برای عدهای خوشایند باشد ؟
چون با تغییر الگوریتمها احتمال دارد بازدید بعضی از پیج ها افزایش چشمگیری پیدا کند و برعکس برای بعضی از پیج ها متل یک کابوس عمل کند . معمولاً پیج هایی که از تکنیک های کلاهسیاه و فریبدهنده استفاده کردهاند خیلی بیشتر تحت تأثیر آپدیت الگوریتمهای اینستاگرام قرار میگیرند و دچار مسئله آزاردهنده کاهش بازدید میشوند .
بااینوجود آپدیت الگوریتمها همیشه در جهت نفع کاربران اینستاگرام و نمایش هر چه بیشتر محتوای موردعلاقه آنها میباشد.الگوریتمهای اینستاگرام امسال ،یعنی سال 2023 هم ، مجدداً تأکید بسیاری بر تعامل هر چه بیشتر پیج ها با مخاطبین خوددارند ! منظور از تعامل به زبان ساده همان درگیری وعلاقهمندی مخاطب با محتوای تولیدشده توسط شما میباشد .
الگوریتمها چگونه این تعامل را تشخیص میدهند ؟
الگوریتم کلیه رفتارهای مخاطبین را زیر ذرهبین خود قرار میدهد .رفتارهایی مانند زمان سپریشده درپیج و لایک و کامنت و تعداد دفعاتی که یک کاربر برای دیدن یک پست یا استوری به پیج اینستاگرام شما مراجعه کرده است .
بنابراین طبق بررسیهای ما از الگوریتمهای امسال ،بهتر است برای دیده شدن بیشتر و تعامل با مخاطبین ،استوری های پیدرپی و بیشتری در صفحه اینستاگرام خود بارگزاری نمایید تا تعامل شما با مخاطبین بیشتر شود. همچنین با تشویق مخاطبین خود به لایک و کامنت گذاری، درگیری مخاطب را با پیج هر چه بیشتر کنید .
اینستاگرام امسال بهشدت به ذائقه و سلیقه مخاطبین خود توجه میکند .بنابراین خیلی مهم است بدانید مردم چه چیزهایی را بیشتر دوست دارند و محتوایی که آنها دوست دارند را تولید کنید .باید توجه کنید دنبال کنندگان بیشتر به دنبال عکس هستند یا فیلم ؟ دنبال کنندگان بیشتر چه محتوایی را لایک میکنند و با آن تعامل بیشتری دارند ؟ چه محتوایی بیشتر توسط دنبال کنندگان سیو و اشتراکگذاری میشود ؟
چگونه میتوانید رفتار و تعامل دنبال کنندگان را تجزیه تحلیل کنید ؟
یکی از امکانات جدیدی که از سال 2020 به اینستاگرام اضافهشده است قابلیت داشبورد میباشد.
با استفاده مناسب از این قابلیت میتوانید تمام رفتارها و علاقهمندیهای دنبال کنندگان خود را آنالیز کرده و بر اساس آن محتوی تولید کنید .بهراحتی متوجه خواهید شد مخاطبین چه ساعاتی بیشتر آنلاین هستند ؟یا کدام مطالب را بیشتر ذخیره کردند ؟کدام مطالب را با دوستان خود به اشتراک گذاشتهاند ؟
چگونه میتوانید ارتباط نزدیکی با مخاطبان خود برقرار کنید ؟
قابلیت لایو چندتایی که بهتازگی به اینستاگرام اضافهشده ابزاری بسیار کار راهانداز است که میتوانید بهصورت همزمان با مخاطبین خود لایو داشته باشید. ابزاری که میتواند با اتاقهای لایو کلاب هاوس برابری کند. بسیاری از پیج های پربازدید و معروف از این ابزار برای ارتباطی موثر و قوی با کاربران خود استفاده میکنند و به تعامل هر چه بیشتر با کاربران خود کمک میکنند.
در سال 2023 هم الگوریتمها بهشدت با سئوی کلاهسیاه پیج ها مثل فعالیت رباتها و خرید لایک وکامنت و فالوور غیرواقعی برخورد میکنند . پس بهتر است قبل از اقداماتی ازایندست بهشدت مراقب باشید و محتاطانه عمل کنید !
الگوریتمهای اینستاگرام بسیار باهوش هستند و مدام در حال بهروزرسانی و تغییر دادن خود میباشند. این الگوریتمها مدام در حال دریافت اطلاعات جدیدی هستند و باهوشی ربات گونه و بینقص کار میکنند ،بنابراین اگر فکرمیکنید میتوانید سر آنها را کلاه بگذارید سخت در اشتباه هستید .در عوض باید تمرکز خود را روی تولید محتوای مخاطب پسند بگذارید تا طرفداران واقعی برای خود ایجاد کنید.
اینکه بفهمید مخاطبان و دنبال کنندگان به چه چیزهایی علاقه دارند خیلی هم سخت نیست ! یکی از بهترین روشها برای فهمیدن این موضوع، آنالیز و زیر نظر گرفتن پیج های رقیب است . بررسی کنید چه پستهایی بیشتر شانس قرارگیری در فید و اکسپلورر اینستاگرام را پیدا میکنند و ببینید رقبای شما که موفقتر عمل میکنند چه نوعی از محتوی را انتشار میدهند.
پست گذاشتن پیدرپی و ایستا نبودن پیج
درست است که تعامل مهم است ولی بهروز بودن پیج هم بسیار مهم است ! سعی کنید در هفته چند بار پستهای جدید و استوری بگذارید تا پیج همیشه بهروز باشد و حرفی برای گفتن با دنبال کنندگان داشته باشد.الگوریتمهای اینستاگرام در سال 2023 به تازه بودن محتوای پیج شما اهمیت میدهند .
یک روش برای تخمین موفق بودن یک پست انتشاریافته که توسط خود اینستاگرام هم توصیهشده ، این است که رفتار کاربران را تا نیم ساعت پس از انتشار پست تجزیه تحلیل کنید ! زیرا این سی دقیقه اول پس از انتشار بهترین زمان آنالیز تعامل کاربران با محتوی میباشد.
زمان سپریشده در یک پیج خاص و دنبال کردن مطالب و لایک و ....همه رفتارهایی است که نمیتوان با تقلب یا پول به دست آورد ! الگوریتم اینستاگرام همین رفتارهای واقعی مخاطبین را پیگیری میکند و با توجه به هوش مصنوعی خود ،از آن برای تشخیص علاقهمندیهای کاربران استفاده میکند و همان علاقهمندیها را در صفحه اکسپلورر به کاربران هدف نمایش خواهد داد .به همین دلیل پستهایی که به اکسپلورر میرسند بسیار موفق خواهند بود چون بدون هیچ هزینهای به تعداد زیادی علاقهمند نمایش داده میشوند که میتوانند در آینده از دنبال کنندگان جدید پیج شما شوند.
چه مطالبی در فید دنبال کنندگان نمایش داده میشود ؟
فید همان قسمت است که با علامت خانه در برنامه اینستاگرام شما وجود دارد و با رفتن به آن میتوانید پستهایی که بهتازگی از افرادی که دنبال کردهاید منتشر میشود را در آنجا مشاهده نمایید. وقتی یک مطلب را در اینستاگرام پست می کنید ابتدا آن را ،به تنها ده درصد از دنبال کنندگان نمایش می دهد و فقط در صورتیکه تعامل آن ده درصد با پست بالا باشد آن را به دنبال کنندگان دیگر نشان خواهد داد و اگر دوباره تعامل خوب باشد آن مطلب در هشتگ ها و در آخر در صفحه اکسپلورر نمایش داده خواهد شد !
برای موفق بودن در بخش فید اینستاگرام چند نکته اساسی وجود دارد :
- زمان ارسال پست
زمان ارسال پست بسیار مهم است و حتماً باید زمانی پست را ارسال نمایید که دنبال کنندگان بیشتری آنلاین هستند و امکان اینکه آن پست ، سریع در همان زمان دیده شود خیلی بیشتر است .
با مراجعه به بخش آمار در حسابهای حرفهای بهراحتی میتوان زمان و ساعت دقیق آنلاین بودن دنبال کندگان را در تمامروزهای هفته پیدا کرد و بر اساس آن برنامهریزی کرد.
- میزان علاقه
در این قسمت ،ابتدا پستهایی به شما نمایش داده میشود که بیشتر به آنها علاقه داشتهاید و تعامل بیشتری با آنها برقرار کردهاید.یعنی اشخاصی که همیشه علاقهمند و پیگیر بودید که پستهای آنها را مشاهده کنید.
- ارتباط بیشتر
پستهای ارسالی شما به اشخاصی در فید نمایش داده میشود که ارتباط بیشتری با آنها داشتهاید.این ارتباط میتواند از نوع لایک و پاسخ در کامنت ها یا حتی ارتباط در دایرکت با دنبال کنندگانتان باشد.
یا افرادی که سرچ کردهاید یا افرادی که آنها را میشناسید . هوش مصنوعی اینستاگرام تمام این رفتارها را با زیر نظر گرفتن علاقهمندی و تعامل شما با دیگران بهخوبی تشخیص میدهد .
حتماً تابهحال متوجه شدهاید پستهای آن دسته از پیج هایی که دوست دارید ،بیشتر از همه در فید به شما نمایش داده میشود .بنابراین وقتی دوست دارید پستهای یک پیج را بیشتر ببینید باید بیشتر آن را لایک کنید و یا سیو کنید و به اشتراک بگذارید در غیر این صورت رفتهرفته آن پیج در انبوهی از لیست دنبال شدگان فراموش خواهد شد و بهروزرسانیهای آن به شما نمایش داده نخواهد شد ! پس در لایک کردن تنبل نباشید و پستهایی را که دوست دارید حتماً لایک کنید.
- میزان فعالیت دنبال کنندگان
میزان فعالیت دنبال کنندگان شما هم بسیار مهم است .شاید در لیست خود فالوورهایی داشته باشید که ربات نیستند ولی مثل ربات عمل میکنند ! یعنی اشخاصی که شاید سالی یکبار یا چند ماه یکبار از آن اکانت استفاده میکنند و فعالیت چندانی ندارند .این دنبال کنندگان میتوانند به پیج ضربه بزنند .پس تا جاییکه میتوانید این فالوورهای خنثی و ربات مانند را شناسایی کنید و آنها را حذف کنید چون یک فالوور پویا و فعال که پستهای شمارا لایک میکند و با آن تعامل دارد بسیار ارزشمندتر از فالوورهای بدون تعامل است.
5. تناوب استفاده از اینستاگرام
اگر خیلی زودبهزود به اینستاگرام سر میزنید پس این علاقهمندی در فید کمتر به چشم میخورد و میتوانید پستهای متنوع از کسانیکه دنبال کردهاید رابینید ولی اگر تناوب رفت و آمد شما به اینستاگرام خیلی کم هست بنابراین در فید ،بیشتر لیست علاقهمندیها را مشاهده خواهید کرد.
استفاده از کپشن با کلمات کلیدی
در آپدیتهای جدید 2023 ،اینستاگرام به متنی که در کپشن ها نوشتهشده است اهمیت میدهد و کلمات کلیدی بهکاررفته در کپشن را در سرچ کاربران لحاظ میکند .پس علاوه بر هشتگ ،میتوانید کلمات کلیدی اصلی را در قسمت کپشن هم اضافه نمایید .همینطور دقت کنید کپشن های تکراری برای پستهای متفاوت استفاده نکنید و کلمات تازه و پویا باشند.
شرایط ورود به اکسپلورر در سال 2023 چگونه است ؟
همانطور که میدانید منظور از اکمسپلورر همان قسمت سرچ اینستاگرام است که با علامت ذرهبین مشخصشده است .بهتازگی علاوه بر هشتگ میتوانید کلمات را هم در این قسمت سرچ کنید .در ضمن محتوایی که در این قسمت نمایش داده میشود علاوه بر علاقهمندیها به محتوایی که آپلود کردهاید هم مربوط میشود و این برای شناسایی سلیقه مخاطبان کمک بیشتری به شما خواهد کرد.
بنابراین شما هم با رعایت یک سری نکات میتوانید آنقدر خوششانس باشید که به اکسپلورر علاقهمندان راه پیدا کنید .بودن در اکسپلورر را میتوان به ماهعسل یک پست تعبیر کرد !
برای بودن در اکسپلورر کافی است محتوی ،بسیار مخاطب پسند و مردمپسند باشد ! سپس یک کپشن مناسب متنی با کلمات کلیدی بنویسید . هشتگ های غیرتکراری و کاربردی و به تعداد مناسب بین ده تا پانزده عدد استفاده نمایید.سپس باید انتظار بکشید تا دنبال کنندگانتان هم این پست را به تعداد زیاد بپسندند و تعامل خوبی با آن برقرار شود و درنهایت شما به صفحه اکسپلورر راه پیدا خواهید کرد و باسیلی از کاربران تازهوارد که بهتازگی با پیج شما روبرو شدهاند آشنا خواهید شد.
لایک ها چقدر روی الگوریتم اینستاگرام تأثیر میگذارند ؟
پاسخ این سؤال خیلی است .بله هنوز هم در سال 2023 لایک ها بسیار مهم هستند چون اگر محتوای شما برای کاربران خوشایند باشد پس باید حتماً آن را لایک کنند . بنابراین به هر روش خلاقانهای که میتوانید کاربران را تشویق به لایک کردن کنید .بدیهی است اگر لایک و کامنت پستی در اینستاگرام کم باشد الگوریتم اینستاگرام تشخیص میدهد که آن پست کیفیت لازم را نداشته است.
نکته بسیار مهمی که میخواهم در این مقاله با شما به اشتراک بگذارم استفاده از هشتگ است.طبق آخرین آپدیت اینستاگرام در سال 2023 و آنطور که از ترجمه مقالات انگلیسیزبان که بهتازگی منتشرشده متوجه شدم ، ممکن است اینستاگرام برخی از هشتگ ها را بهعنوان ربات تشخیص دهد و به شکلی ناجوانمردانه پیج شمارا جریمه کند ! بدون اینکه خودتان متوجه باشید کدام هشتگ مشکل داشته و مثل یک ربات شناساییشده است! بنابراین از هشتگ های بیربط به موضوع خود اصلاً استفاده نکنید و سعی کنید استفاده از هشتگ های تکراری را هم به حداقل برسانید.
برای اطلاعات بیشتر در این زمینه میتوانید به این لینک مراجعه نمایید .
الگوریتم و قوانین اینستاگرام در مورد استوری هم بسیار مشابه پست است و استوری هایی را ابتدا در بالای صفحه به شما نمایش خواهد داد که بیشترین تعامل را با آن داشتهاید.از سال 2020 قابلیت رفتن استوری به اکسپلورر هم اضافهشده است که فرصت بسیار خوبی برای دیده شدن بیشتر شما و جذب فالوورهای جدید ایجاد میکند.
در کل برای بیشتر دیده شدن باید سعی کنید وقت بیشتری را در پیج خود سپری کنید و ارزش بیشتری را به دنبال کنندگان اختصاص دهید که مجموع این کارها به افزایش فروش و موفقیت کسبوکار شما کمک بزرگی خواهد کرد.
منبع :
اختصاصی سایت مد بیست