برو بالا
موضوعات
لینکدونی
کدهای اختصاصی

پوره سیب زمینی را چگونه بخوریم که چاق نشویم؟
بازدید: 739 | موضوع: رژیم غذایی,
توسط: مد20

پوره سیب زمینی را چگونه بخوریم که چاق نشویم؟


مصرف سیب زمینی در سراسر دنیا بعد از برنج و گندم و ذرت است و پوره سیب زمینی غذایی راحت است که طرفداران زیادی هم دارد. البته راه های گوناگونی برای تهیه پوره سیب زمینی وجود دارد اما آیا پوره سیب زمینی برای شما خوب است؟

هدی بانکی بخش تغذیه و آشپزی تبیان
پوره سیب زمینی

جواب این سؤال بستگی به چند عامل دارد؛ این که چقدر می خورید، در آن چه می ریزید، و با چه چیزی می خورید؟ آیا از پوره سیب زمینی به طور مداوم و به جای غلات کامل استفاده می کنید؟

پوره سیب زمینی و شاخص گلیسمی

شاخص گلیسمی یکی از راه های اندازه گیری تأثیری است که یک غذا روی افزایش قند خون بعد از خوردن آن دارد. این رقم هرچه به 100 نزدیک تر باشد، تأثیر آن غذا روی میزان قند خون بیشتر است. خوردن غذاهای فراوانی که شاخص گلیسمی شان بالاست، می تواند ریسک ابتلا به دیابت نوع دوم یا افزایش وزن را بالا ببرد. بالا بودن میزان قند خون می تواند باعث ترشح مقادیر زیادی انسولین در جریان خون گردد. انسولین، تنظیم کننده قند خون است.
غذاهایی که شاخص گلیسمی شان زیاد است، آنهایی هستند که کربوهیدرات های ساده شان بالاست مانند نوشابه های گازدار، شکلات و نان سفید. سیب زمینی با این که کربوهیدرات است اما شاخص گلیسمی آن می تواند با توجه به نحوه آماده سازی آن متنوع باشد.
محققان دریافتند سیب زمینی های پخته شده که سرد خورده می شوند، پایین ترین شاخص گلیسمی را داشته و پوره سیب زمینی فوری، بالاترین شاخص گلیسمی را داراست. اگر می خواهید سیب زمینی بخورید که شاخص گلیسمی کمی داشته باشد، سیب زمینی را بپزید و سرد بخورید یا اگر سرد دوست ندارید، بگذارید سرد شود و مجدداً گرمش کنید.

چقدر پوره سیب زمینی می خورید؟

اگر می خواهید بدانید پوره سیب زمینی غذایی سالم است یا چاق کننده، باید مقداری که می خورید را بررسی کنید. یک راه دیگر برای تعیین تأثیر غذا روی قندخون، بار گلیسمیک آن است که بر می گردد به میزان خورده شده از آن غذا.

ممکن است شما غذایی بخورید که شاخص گلیسمی بالایی داشته باشد، اما اگر مقدار کمی از آن بخورید، بار گلیسمی آن پایین خواهد بود. تأثیر پوره سیب زمینی روی قندخون را می توان با خوردن مقادیر کمتری از آن کاهش داد.
میزان استاندارد یک وعده پوره سیب زمینی می تواند یک فنجان باشد. می توانید بیشتر هم بخورید اما یک فنجان یا کمتر، یک انتخاب سالم و مناسب است که همچنان لذت خوردن پوره سیب زمینی را به شما می دهد.

پوره سیب زمینی را با چه چیزی درست می کنید؟

ممکن است پوره سیب زمینی را به صورت آماده خریداری کنید که افزودنی هایی دارد یا خودتان در خانه درستش کنید: با کره، شیر، پنیر، نمک، ... مسلماً چیزی که در آن بکار می برید می تواند روی ارزش غذایی آن تأثیر بگذارد. اگر می خواهید پوره سیب زمینی تان کم کالری باشد پس ترکیباتی چون کره را از آن حذف کنید. افزودن گیاهانی چون سیر به پوره سیب زمینی می تواند طعم خوبی به آن بدهد بدون این که کالری اضافی داشته باشد. سیب زمینی منبع غنی پتاسیم و ویتامین های گروه ب می باشد.

همراه پوره سیب زمینی چه می خورید؟

چیزی که همراه پوره سیب زمینی می خورید روی نحوه گوارش آن تأثیر دارد. پوره سیب زمینی را همراه با پروتئین و چربی سالم بخورید تا میزان متعادلی از ریزمغذی ها به بدنتان برسد و شاخص گلیسمی وعده تان پایین بیاید. وزارت کشاورزی ایالات متحده امریکا توصیه می کند در یک وعده غذا، نیمی از بشقابتان را با میوه ها و سبزی ها پر کنید. هر چند سیب زمینی می تواند یک سبزی باشد اما پرنشاسته است. پس کمتر از نصف بشقابتان پوره سیب زمینی باشد و حتماً همراه آن میوه و سبزی هم بخورید و البته با یک نوع پروتئین.

پوره سیب زمینی

آیا پوره سیب زمینی را جایگزین غلات سبوس دار می کنید؟

پوره سیب زمینی مخصوصاً اگر بدون پوست درست شده باشد، به اندازه غلات سبوس دار فیبر ندارد. اگر می خواهید پوره سیب زمینی بخورید، تعادل را حفظ کنید. غلات سبوس دار همچنان باید پای ثابت تمام وعده های تان باشد. اگر پوره سیب زمینی را جایگزین غلات کنید، ریسک ابتلا به دیابت نوع دوم را بالا می برید، مخصوصاً اگر غذاهای دیگری که شاخص گلیسمی بالایی دارند هم بخورید.

سایر راه های استفاده از سیب زمینی

اگر می خواهید سیب زمینی بخورید اما شاخص گلیسمی پایین را انتخاب می کنید، می توانید سیب زمینی آب پز یا کبابی را به شیوه های گوناگون امتحان کنید. سیب زمینی یک غذای مغذی بوده و می تواند پتاسیم لازم روزانه بدنتان را تأمین کند. هر چند سیب زمینی سفیدرنگ است اما منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها می باشد.
سیب زمینی کبابی همراه با گیاهان معطر و ادویه ای مانند زردچوبه، انتخاب بسیار خوبی است که می تواند جایگزین سیب زمینی سرخ کرده شود. خرد کردن سیب زمینی به تکه های کوچک تر می تواند زمان پخت آن را کوتاه تر کند. البته زمانی که صرف تهیه این خوراکی خوشمزه و مغذی می کنید ارزش اهمیت آن را دارد.


منبع:

تبیان





نظرات
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B :S
کد امنیتی
رفرش
کد امنیتی
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
مطالب مرتبط
کدام هورمون های زنانه باعث چاقی می شوند؟
بهترین چای های چربی سوز و لاغر کننده کدام هستند؟
بهترین چای گیاهی و جوشانده ضد پیری جینسینگ دم اسب آب بشقاب بنفشه فرنگی زنجبیل
قند و کالری میوه چاق کننده است
علت چاق نشدن با وجود خوردن زیاد
اموزش تهیه نوشیدنی معجزه اسا برای لاغری با چای سبز لیمو وفلفل
اموزش تهیه ژل لاغری موضعی طبیعی با موم و قهوه ونایلون در منزل
چاق شدن سریع صورت با خوردن سیب زمینی شیرخشک و نشاسته
چگونگی و راه و روش چاق شدن سریع با طب سنتی
چاق شدن بدن به روش زیاد کردن وعده های غذایی
لیست مواد و غذاهای چاق کننده و پرکالری
اموزش تهیه پودر انرژی زا و چاق کننده طبیعی در منزل
تاثیر مفید پسته روی قلب و اعصاب
مقدار ویتامین های موجود در اجیل بادام بادام زمینی گردو
هر لیوان اب میوه چقدر کالری ویتامین و انرژی دارد؟
بهترین رژیم غذایی در دوران بارداری
زیبا شدن جنین و نوزاد با غذاها و توصیه های طب سنتی
غذاهای مناسب برای هر نوع پوست چرب جوشدار و خشک
70 نکته مفید کاهش وزن
لاغری عروس با هیپنوتیزم
اموزش درست کردن یک غذای رژیمی خوراک گیاهی
چگونه از روغن سالم و درست استفاده کنیم
یازده خوراکی که عمر را افزایش می دهد
فواید مصرف بستنی و ویتامین های ان
خواص نوشیدنی عسل و لیمو برای پوست و کاهش وزن-معجــزه عسـل و لیـمو
بزرگ شدن سایز سینه خانمها با استروژن و تغذیه
از بین بردن سلولیت با ورزش ماساژ لیزر لیپوساکش درمان سلولیت با تغذیه و اب
برای درمان افتادگی پوست بعد از لاغر شدن چه باید کرد؟
خواص سویا دانه اجیل جوانه خمیر پروتئین سویا
چگونه در ماه رمضان لاغر شویم؟-ماه رمضان
رژیم عسل و لیمو ترش
لاغر شدن جالب یک زوج پس از کاهش وزن +عکس
چگونه لاغر شویم و لاغر بمانیم؟
چند نکته درباره اثر بخش بودن گن های لاغری
راز داشتن شکمی صاف و کمری باریک
تاثیر قهوه روی لاغر شدن
لاغری بعد از زایمان
چربی سوزی و خوش اندامی با 14 ماده غذایی
مصرف کلسیم و لاغری
رژیم غذایی کیت میدلتون برای روز عروسی
ماده غذایی جادویی برای سیر ماندن وحفظ تناسب اندام
25 روش برای سوزاندن 500 کالری در یک روز با رژیم غذایی
مواد غذایی چربی سوز لوبیای سویا روغن سیر لسیتین روغن ذرت ، روغن بادام زمینی روغن گلرنگ ، روغن تخم آ
دلیل و درمان چاقی ران پیاده روی و چاقی ران ورزش با عکس برای لاغر کردن ران ها
مزایا و معایب قرص و امپول هورمون رشد برای بلندی قد
روش اموزش بزرگ و سفت کردن سینه پستان با ورزش لوسیون کرم تغذیه قرص هورمون ماساژ
ایا با چای سبز می شود لاغر شد
رژیم غذایی و کاهش وزن اسان با ابلیمو و اب
غذاهایی که اشتها را کم می کند
برنامه ریزی کامل برای تناسب اندام و لاغری
تازه ها
محبوبترین ها
تصادفی
درباره ما
در مد بیست زیبایی به اشتراک گذاشته می شود! سایت مد 20 با ارائه جدیدترین مدل های مو و لباس زنانه و مردانه،عروس،اموزش ارایش و گریم،دانلود فیلم ارایشی،لباس زنانه،اموزش طراحی ناخن،اموزش بستن و شینیون مو،فرمول رنگ مو و دکلره ،در خدمت تمام فارسی زبانان عزیز می باشد.در این سایت سعی ما بر این است تا مطالب اموزشی را به ساده ترین زبان در اختیار شما قرار دهیم.لطفا از تمام موضوعات سایت ما دیدن فرمایید.